Cevapla 11 mesaj 1. sayfa (Toplam 1 sayfa)
Virajı Doğru şekilde Alma Teknikleri
  • Kullanıcı avatarı
    Ediz
    Moderatör
    Moderatör
    Mesajlar: 1245
    Kayıt: 31 Mar 2011 18:10
    İsim Soyisim: Ediz
    Yasınız: 37
    Arac: Hyundai Tucson 2.0 Crdi
    Hyundai Starex TCI
    Meslek: Elektronik
    Memleket: İstanbul
    Konum: İstanbul
    İletişim:

    Virajı Doğru şekilde Alma Teknikleri

    gönderen Ediz » 04 Nis 2011 00:43

    Virajlar

    Doğru Viraj Alımında Geçerli 2 Genel Kural
    Viraj alımında geçerli ilk kural "yavaş gir - hızlanarak çık" şeklinde açıklayabileceğimiz ve yapılan genel hatanın tersine otomobili virajın alımı sırasında değil, daha viraja girmeden yavaşlatmayı hedefleyen kuraldır. "Önce dış -sonra iç- tekrar dış" olarak adlandırabileceğimiz ikinci kural ise virajı dönülmesi mümkün en geniş açıyla dönebilmemizi ve dolayısıyla otomobilin yere daha fazla tutunmasına yardımcı olmayı amaçlar. Bu her iki kural da doğru viraj almanın mantığını anlatmak için yazılmıştır ve sizle birlikte diğer araçların da seyir halinde olduğu normal trafikte uygulanması son derece tehlikeli sonuçlar doğurabilir. Bu sebeple tuninglinx olarak günlük trafikte size ayrılan yol çizgilerine uymanız gerektiğini hatırlatırız.

    Yapılan Hatalar


    Viraj alımında genellikle yapılan en önemli hata, viraja otomobilin yere tutunma sınırlarını zorlayacak bir hızla girip daha sonra viraj içinde fren kullanma mecburiyetinde kalmaktır. Eğer dikkatli bir sürücü iseniz diğer araçlarla birlikte viraja girdiğinizde çoğu sürücünün hızını ayarlayamamaktan ötürü neredeyse viraj çıkışına kadar fren lambalarının yandığına şahit olmuşsunuzdur. Bunun, şüphesiz ki viraj alımında uyulması gereken belli kuralları uygulamamaktan kaynaklanan nedenleri vardır.
    Fren noktasında otomobilin bulunduğu yanlış konum ve hızını ayarlayamamaktan ötürü, virajın orta noktası olan apex’te viraj açısının ne kadar keskinleştiği rahatlıkla görülmektedir. Sonuç olarak bu noktada aracı neredeyse durma noktasına varacak kadar yavaşlatmak mecburi hale gelmektedir.

    Virajları Doğru Almak


    Viraj alınırken yolun ne genişlikteki bölümünün kullanılacağı bir çok dış etkene bağlıdır. Viraj içinde karşı yönden gelen olup olmadığını görmemizi engelleyen ağaç vb. görüş engelleyici birtakım etkenler ya da yolun şehir içi veya şehirlerarası bir yol olup olmadığı gibi.. Ancak, her koşulun uygun olduğu varsayımından hareketle doğru viraj alımını şu şekilde açıklayabiliriz:
    Doğru viraj alımında sürüş çizgisi "önce dış -sonra iç- tekrar dış" şeklinde olmalıdır. Viraja dıştan, yani sağa dönen virajlarda yolun soluna yanaşarak, sola dönen virajlarda ise yolun sağına yanaşarak dönmek esastır. Otomobili viraj içerisinde yavaşlatmak yerine, gerektiği kadar vitesle birlikte hız düşürülerek otomobilin lastikleri yere tam olarak tutunabilecek şekilde viraja mümkün olduğunca dıştan girilir. Yani, otomobil viraja daha girmeden yavaşlatılması tamamlanmış olmalı ve bu hız, şekilde "apex" olarak nitelenen virajın orta noktasındaki hız dahil, virajın tümündeki en düşük hız olmalıdır. Fren ancak viraja giriş noktasından önce otomobili yavaşlatma maksadıyla kullanılmalıdır, viraj içinde frene basılmaz.
    Fren noktasından itibaren otomobil virajın içine yönlendirilerek apex’e kadar kontrollü bir şekilde gaz verilir (hız belirli bir miktarda artırılır). Orta noktada (apex’te) otomobile uygulanan merkezkaç kuvveti maksimumdadır. Bu nokta aynı zamanda virajın en içten dönüldüğü noktadır.
    Virajın en iç konumunda bulunulan apex’te virajın uzak olan dış noktası hedeflenerek otomobil gaza oturtulur. Ancak gaz verirken otomobili kasmak ve lastikleri zorlamak yerine hem motorun daha çabuk hızlanması hem de lastiklerin soğuyabilmesi için bir an evvel düzelterek aracı gerektiği kadar dışa bırakmak gerekmektedir.

    Virajlarda Ne Yapmalı ?

    Otomobilin çekiş özellikleri farkı gözetilmeksizin, yapılması gereken tek bir şey vardır o da viraja girmeden önce yeterli yavaşlamanın sağlanmasıdır. Bir viraja girerken amaç; virajlara hızlı girmek değil o virajdan otomobile hasar vermeden tek parça çıkmak olmalıdır.

    Otomobil hangi gruba dahil olursa olsun, viraja girmeden önce, yavaşlamayı dört tekerleğin de aynı istikamete baktığı zamanlarda gerçekleştirmeliyiz. Ayrıca ideal dönüş vitesini de frenle birlikte viraja girmeden önce seçmiş olmalıyız. Bu andan sonra, yani direksiyonu viraj yönüne çevirdikten sonra, iki elimizle direksiyonu sıkı sıkı tutarak, dengeli bir gaz koordinasyonu ile viraj içinde hızımızı apeks noktasına (virajın çıkış noktası) kadar sabit tutmaya çalışıp, daha sonra gaza yüklenebiliriz.

    Önden Çekişli Otomobil Virajdayken

    Önden çekişli bir otomobil ile ideal dönüş süratlerinin üstüne çıktığınızda, kafadan kayma eğilimi gösterir.
    Hızımız daha önce belirttiğimiz ideal dönme hızının üstünde ise, önden çekişli otomobiller kafadan kaymaya başlar. Otomobili yolda tutmak için, bizim lift-off dediğimiz, ayağınızı çok kısa bir süre için gazdan kaldırarak tekrar basma işlemini yapmamız gerekir. Önden çekişli bir otomobili ancak bu şekilde yolda tutabiliriz.

    Arkadan İtişili Otomobil Virajdayken

    Arkadan itişli bir otomobil ise, ideal dönme süratinin üstünde bir hızla viraja girerse, viraja girerken kafadan, viraj çıkışında arkadan kaymaya başlar.
    Arkadan itişli otomobilde ise olay çok farklı gelişir, otomobil kaymaya başladığında -ki bu kayma arkanın kopması şeklinde olur- otomobili tam ters istikamete çevirerek, yani kontra vererek dengeli veya gerekli ise tam gaz vererek yolda tutmaya çalışmalıyız. Bu arada her ne olursa olsun asla paniğe kapılıp ayağımızı gazdan çekmemeliyiz. Ayağımız asla frene gitmemeli, aksi halde telafisi imkansız sonuçlarla karşılaşabiliriz.

    Dört Çeker Otomobil Virajdayken

    Dört çeker bir otomobil, ideal dönüş süratinin üstünde bir hızla viraja girdiğinde, viraja girerken önden çekişli otomobil gibi davranır yani kafadan kayma eğilimi içindedir, viraj çıkışında ise arkadan itişli bir araç gibi arkadan kayar.
    Dört çeker araçlarda, hem ön hem de arka tekerleklerin tahrik gücüne sahip olması nedeni ile virajda ön tekerleklerin dönüş istikametine çevrilmesinden sonra, arka tekerleklerin de itmesi sonucu otomobil önce kafadan kayar, sonra da dört teker birden yanla¤¤¤¤¤ kaymaya başlar. Ama dört çeker özelliği bütün bunlardan sonra ortaya çıkarak, otomobil ne kadar central kayarsa kaysın kendi imkanları ile yolda kalmayı başarır. Burada sürücünün ekstra bir beceri göstermesi gerekmez.
    Dört çeker otomobiller, önce kafadan, sonra arkadan, daha sonra da central, yani tümden kaymaya başlar. Bu durumda otomobili dengeli gazla yolda tutmaya çalışmalıyız. Dört çekerlerde ayağınızı asla gazdan çekmeyin. Otomobil zaten kaydığı yere geri gelecek ve yola dönecektir. Dört çeker bir otomobil de diğerlerine kıyasla ayak gazdan kaldırılmadığında, sürücüye daha az iş düşer. Ancak ayağınızı gazdan kaldırdığınız anda dört çeker otomobiller diğer otomobillere oranla iki, hatta üç diferansiyel taşıdıkları için ve daha ağır olduklarından, ağırlık transferi daha yüksek kilolarda meydana gelir ve viraj içinde yapacağınız hatalar diğer otomobillerden çok daha tehlikeli sonuçlara yol açar. Dört çeker otomobilim var, her koşulda dönerim derseniz çok yanılırsınız. Dört çeker bir otomobilde kontrolu yitirdiğiniz zaman geri dönüş çok daha zor, hatta zaman zaman imkansız olacaktır.
    Biz otomobillerin süratlerinden söz ederken, belirli limitler dahilinde konuşuyoruz, normal bir kayma anını düşünüyoruz. Bu limitlerin geçilmesinden sonra meydana gelecek kaymalarda, gaza bassanız da basmasanız da, ne yaparsanız yapın sonuç değişmez. Bizim belirttiğimiz olaylar, optimum hızın biraz üzerinde meydana gelen, kurtarılabilir kaymalar için geçerlidir.

    Mazdaclubtr'den alıntıdır...
  • Kullanıcı avatarı
    Admin
    Admin
    Admin
    Mesajlar: 2098
    Kayıt: 31 Mar 2011 18:02
    İsim Soyisim: Aynadim
    Yasınız: 30
    Arac: 98 Wira Saloon
    Meslek: Muallim
    kan grubu: B Rh +
    Memleket: .
    İletişim:

    Re: Virajı Doğru şekilde Alma Teknikleri

    gönderen Admin » 04 Nis 2011 09:50

    güzel paylaşım emeğe saygı
  • Kullanıcı avatarı
    hakan
    Tecrübeli
    Mesajlar: 646
    Kayıt: 16 May 2011 14:50
    İsim Soyisim: hakan şen
    Yasınız: 29
    Arac: gen 2 medium line
    Meslek: eğitim koçu
    Memleket: kastamonu

    Re: Virajı Doğru şekilde Alma Teknikleri

    gönderen hakan » 28 May 2011 14:30

    sevdim bu bilgileri sağol
  • Kullanıcı avatarı
    Ediz
    Moderatör
    Moderatör
    Mesajlar: 1245
    Kayıt: 31 Mar 2011 18:10
    İsim Soyisim: Ediz
    Yasınız: 37
    Arac: Hyundai Tucson 2.0 Crdi
    Hyundai Starex TCI
    Meslek: Elektronik
    Memleket: İstanbul
    Konum: İstanbul
    İletişim:

    Re: Virajı Doğru şekilde Alma Teknikleri

    gönderen Ediz » 28 May 2011 19:03

    hakan yazdı:sevdim bu bilgileri sağol


    Afiyet olsun, ewew
  • Kullanıcı avatarı
    yilmaz
    Tecrübeli
    Mesajlar: 608
    Kayıt: 01 Nis 2011 00:36
    İsim Soyisim: Yılmaz İŞLER
    Yasınız: 37
    Arac: 415 Wira Aeroback 99'
    Meslek: bilgi
    kan grubu: 0 Rh+
    Memleket: Antalya

    Re: Virajı Doğru şekilde Alma Teknikleri

    gönderen yilmaz » 29 May 2011 01:37

    ellerinize sağlık Ediz Bey;çok faydalı bir paylaşım.
    Hepimizin bilmesi gereken bir konu. gf::
  • Kullanıcı avatarı
    dj_gececi
    Meraklı
    Mesajlar: 107
    Kayıt: 10 May 2011 10:29
    İsim Soyisim: Hüseyin
    Yasınız: 29
    Arac: Gen2
    Meslek: Bilgisayar Operatörü
    kan grubu: bilgi
    Memleket: Ankara

    Re: Virajı Doğru şekilde Alma Teknikleri

    gönderen dj_gececi » 29 May 2011 13:37

    Gerçekten herkesin eksik bilgisi olan bi konuydu Teşekkürler Ediz Bey . . .
    En son dj_gececi tarafından 29 May 2011 14:04 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
    Resim
  • Kullanıcı avatarı
    Ediz
    Moderatör
    Moderatör
    Mesajlar: 1245
    Kayıt: 31 Mar 2011 18:10
    İsim Soyisim: Ediz
    Yasınız: 37
    Arac: Hyundai Tucson 2.0 Crdi
    Hyundai Starex TCI
    Meslek: Elektronik
    Memleket: İstanbul
    Konum: İstanbul
    İletişim:

    Re: Virajı Doğru şekilde Alma Teknikleri

    gönderen Ediz » 29 May 2011 13:57

    Faydalı olabildiyesem ne mutlu bana arkadaşlar :)
  • Kullanıcı avatarı
    kadirkayik
    Meraklı
    Mesajlar: 165
    Kayıt: 07 Nis 2011 21:56
    İsim Soyisim: proton iyi araba baba
    Arac: 416 glxi
    Meslek: köstebek ve türevleri
    kan grubu: o rh+

    Re: Virajı Doğru şekilde Alma Teknikleri

    gönderen kadirkayik » 08 Tem 2011 18:44

    birde devlet virajları daha mantıklı hale getirebilse. en azından virajlarda eğimli yol yaparak. o zaman kazalar dahada azalır.
    japon teknolojisi malezya stili.....
  • Kullanıcı avatarı
    4G92P
    Moderatör
    Moderatör
    Mesajlar: 3515
    Kayıt: 31 Mar 2011 23:26
    İsim Soyisim: Gökberk
    Yasınız: 24
    Arac: 416 Aeroback
    Meslek: Öğrenci
    kan grubu: AB Rh(+)
    Memleket: Adapazarı
    Konum: Sakarya

    Re: Virajı Doğru şekilde Alma Teknikleri

    gönderen 4G92P » 09 Tem 2011 01:44

    Evet merkezkaç kuvvetinden ötürü virajın olduğu tarafa eğimli olması yolların çok avantajlı olur...
    Normalde hızınız uygunsa her şekilde viraj alırsınız da işin aslı aynen yukarıda yazılanlar gibidir... Yüksek hızlarda almak için..
    "1 saat yürüsem 5 km. bu sırada 2 sigara içsem 75 kuruş. 75 bölü 5 desek kilometrede 15 kuruş yakıyorum '' :D
  • cihan
    Mesajlar: 42
    Kayıt: 15 Mar 2014 14:52
    İsim Soyisim: cihan cambaz
    Arac: yok
    Meslek: öğretmen
    Memleket: nevşehir

    Re: Virajı Doğru şekilde Alma Teknikleri

    gönderen cihan » 12 Haz 2014 00:35

    elinize sağlık, virajlara da:)
  • Kullanıcı avatarı
    ibr_415
    Meraklı
    Mesajlar: 169
    Kayıt: 25 Ara 2012 19:45
    İsim Soyisim: İbrahim Karaboğa
    Yasınız: 33
    Arac: Proton Persona 415 GLSi
    Meslek: Grafiker
    Memleket: İstanbul

    Re: Virajı Doğru şekilde Alma Teknikleri

    gönderen ibr_415 » 12 Haz 2014 10:00

    Faydalı bir paylaşım olmuş. Teşekkürler.
    Doğduğun zamanı hatırlar mısın? Sen ağlarken herkes sevinçle gülüyordu. Öyle bir ömür geçir ki, herkes ağlasın sen öldüğünde. Ama sen gül.
Cevapla 11 mesaj 1. sayfa (Toplam 1 sayfa)

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir